Titlu

Octavian Calmîc: Vom prelua experiența Franței în dezvoltarea afacerilor mici de nișă
03/30/2016 - 09:09

30 martie 2016, Paris – Impulsionarea și extinderea domeniilor de cooperare economică bilaterală dintre Republica Moldova și Franța, preluarea experienței și a bunelor practici în domeniul afacerilor de nișă din sectorul agroalimentar, stabilirea conexiunilor la nivel de asociații de business sectoriale au fost principalele teme de discuție la întrevederea Viceprim-ministrului Octavian Calmîc cu Martine Pinville, Secretarul de stat pentru comerț, artizanat, consum și economie socială din cadrul Ministerului Economiei al Franței și reprezentanții Agenției Franceze pentru Export ”Business France”.  

 

La întâlnirea cu Martine Pinville, ministrul Economiei a vorbit despre situația economică din Republica Moldova, relația cu companiile franceze din țara noastră, precum și oportunitățile de extindere a cooperării bilaterale în sectorul IT, energie, industrie, agricultură etc. Totodată, Octavian Calmîc a trecut în revistă prioritățile Guvernului în domeniul ameliorării climatului investițional pentru atragerea investițiilor străine directe.

 

”Pe termen scurt ne-am propus să reducem semnificativ numărul actelor permisive eliberate de autoritățile naționale și locale, care la moment sunt peste 400 la număr. De asemenea, am introdus un moratoriu pe controale, iar pentru start-up-uri ne-am planificat să le oferim o vacanță pe inspecții de trei ani. Elementul important în efortul autorităților de implementare a reformelor este consensul la nivelul instituțiilor centrale. Totuși, în viziunea noastră, principalul instrument de realizare a reformelor este implementarea Acordului de Asociere cu UE și a Acordului de Liber Schimb”, a spus Octavian Calmîc.

 

Nu în ultimul rând, ministrul Economiei a menționat despre condițiile pe care le oferă țara noastră investitorilor străini. Printre acestea au fost enumerate facilitățile fiscale și vamale din cadrul ZEL-urilor și parcurilor industriale, prevederile Acordului de facilitare a comerțului semnat cu OMC, care presupun aplicarea principiului ”unei ferestre” la export, scutirea de taxe vamale a companiilor orientate spre export ș.a. Paralel, se lucrează asupra dezvoltării infrastructurii de afaceri, programelor de suport a antreprenorilor.

 

La rândul său, Martine Pinville a salutat determinarea autorităților moldovene privind realizarea angajamentelor cu UE,  implementarea principalelor reformele. Oficialul francez a ținut să sublinieze necesitatea îmbunătățirii cadrului de cooperare bilaterală pentru facilitarea schimburilor comerciale și dezvoltarea proiectelor investiționale comune, referindu-se la modificarea Acordului privind dubla impunere. În acest sens autoritățile franceze urmează să transmită propunerile părții moldovenești și să se inițieze procedurilor interne.

 

În aceeași zi, ministrul Economiei a susținut o discuție cu reprezentanții Agenției Franceze pentru Export ”Business France”, cu care a convenit asupra extinderii cooperării în țara noastră.  În context, reprezentanții Agenției au afirmat că sunt gata să acorde Moldovei expertiza necesară pe dezvoltarea economică sectorială, sporirea capacităților instituționale, desfășurarea programelor twinning etc. În această ordine de idei, directorul general al Agenției, Muriel Penicaud, a prezentat experiența instituției sale în Armenia, țară în care a desfășurat programe de twinning  pe domeniul atragerii investițiilor, serviciilor de asistare a investitorilor și reinvestițiilor.

 

De asemenea, membrii delegației moldovenești și reprezentanții ”Business France” au convenit să identifice ariile de cooperare cu Republica Moldova și să stabilească organizarea misiunilor în țara noastră.

 

Menționăm că, Agenția Franceză pentru Export ”Business France” are 85 de birouri în diferite țări ale lumii și acordă suport în dezvoltarea și promovarea proiectelor de afaceri atât franceze, cât și locale.   Printre activitățile instituției sunt stabilirea și eficientizarea cooperării internaționale a companiilor, elaborarea și implementarea strategiilor de marketing ale Franței, reanimarea rețelelor de influență economică pe plan internațional ș.a.