TRANSPORT AERIAN

Începutul activității aviației civile în Moldova datează încă la sfârșitul celui de-al doilea război mondial. Pe 19 septembrie 1944 în Chișinău au fost aduse primele aeronave PO-2 (15 la număr) si a fost instituit primul detașamentul aerian moldovenesc, care la acel moment efectuau curse locale și deserveau gospodăriile agricole.

Concomitent în Moldova mai activau  2 aeronave LI-2, care efectuau curse spre Moscova, orașele Ucrainei și stațiunile balneare de pe litoralul Mării Negre și Caucaz. În acea perioadă clădirea aeroportului constituia o casă mică, dotată cu o masă şi un scaun. În calitate de punct de reper pentru aterizare era o bisericuță mică la periferia Chișinăului, iar aerodromul era Piața ostașilor bulgari voluntari.

O perioadă de dezvoltare  mai rapidă  a fost înregistrată în 1960, când  în Chișinău a fost dat în exploatare aeroportul nou, care avea capacitatea de a deservi aeronavele cu turbopropulsor, a fost completat parcul de aeronave cu nave de tip An-10, An-12 și An-24, au fost deschise curse în multe orașe a URSS, iar în scopul supravegherii și coordonării activităților a fost creată prima Direcție  a Aviației Civile.

La mijlocul anilor ’80, capacitatea de procesare a ajuns până la 1 mln de pasageri pe an, capitala Moldovei având conexiuni aeriene cu peste 80 orașe din Uniunea Sovietică şi peste 20 orașe și localități ale republicii.

Perioada anilor '90 a marcat începutul reorganizării ramurii aviației în Republica Moldova. A fost creat organul public central de specialitate în domeniu, care a fondat un șir de întreprinderi de stat din ramură.

După semnarea Declarației de Independență în anul 1991, Republica Moldova a început ascensiunea  pe plan internațional.

În acest scop pentru a dispune de o ramură a aviației dezvoltată și recunoscută pe plan internațional, în 1992 Republica Moldova aderă la Convenția de la Chicago, devenind un stat membru ICAO (Organizația Aviației Civile Internaționale).

În decembrie 1996, Republica Moldova în calitate de stat membru ICAO,  fiind situată în Europa și aspirând spre implementarea normelor și standardelor europene pentru siguranța, securitatea eficiența și regularitatea aviației, se alătură Conferinței Europene a Aviației Civile (ECAC), devenind astfel primul stat membru al ECAC din CSI.

În anul 2000, având ca obiectiv ridicarea nivelului de siguranță și eficiență în utilizarea spațiului aerian, Republica Moldova aderă la Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene (EUROCONTROL).

Din 1 ianuarie 2008, Republica Moldova devine stat membru cu drepturi depline ale JAA (Autorității Aeronautice Unite ), iar în anul 2009, în rezultatul reorganizării JAA, Republica Moldova a semnat Aranjamentele de Lucru cu Agenția Europeană pentru Siguranța  Aviație (EASA), succesoarea JAA.

În 2012, a fost semnat Acordul privind Spațiul Aerian Comun între UE şi Republica Moldova.